Wednesday, March 26, 2014

MH370 BEIJING: Masa Depan Politik Malaysia Bayar dengan nilai yang tinggi.

Kehilangan membingungkan Penerbangan Malaysia Airlines MH370 telah mencederakan imej Malaysia di mata Dunia, dan pengendalian krisis oleh  kerajaan Malaysia telah menerima kritikan daripada parti-parti pembangkang  dan sekutu utama serta Negara China.

Pencarian memasuki mingu ketiga dalam usha mengesan MH370 yang hilang, harapan tinggi bahawa objek besar yang dilihat oleh satelit yang mana tidak boleh diakses di selatan Lautan Hindi mungkin berkaitan dengankehilangan MH370t. Penggunaan SAR yang besar telah pergi ke arah mencari dan menyelamat sebagai usaha multinasional yang  dikatakan terbesar dalam sejarah , dan pelbagai bentuk teori dan spekulasi telah diperkatakan tampa fakta yang kukuh.

Kes MH370 –kehilangan terpanjang  pesawat awam dalam sejarah moden – ianya belum belum pernah berlaku, dan pakar-pakar penerbangan mungkin akan cuba memperincikan bersama-sama untuk beberapa bulan akan datang. Ianya harus ditekankan serta diperhatikan oleh setiap Negara bagi menghadapi dan berurusan dengan apa-apa senario bencana luar biasa.

Bagi Malaysia - sebuah negara yang jarang dihadapi bencana, keganasan atau situasi kecemasan – tindak balas  respon dilihat agak lemah disebabkan kekurangan pengalaman. Pemimpin Malaysia dilihat seolah gagal mengawal situasi ini dimata dunia. Manakala kenyataan yang bercanggah pegawai-pegawai kerajaan , maklumat yanga lambat, dan tidak bertindak secara konklusif oleh tentera Malaysia untuk memintas kapal terbang kerana ia terbang luar dari haluan telah  menyebabkan semua ini memburukkan lagi kekecewaan waris penumpang MH370.

Meningkatkan  Ketidakpercayaan

Hubungan diplomatik antara Beijing dan Kuala Lumpur telah agak harmoni sejak beberapa dekad lalu , tetapi kerana dua pertiga daripada penumpang di dalam MH370 adalah China , dengan krisis ini mereka telah mengkritik tindak balas Malaysia menangani kemelut tersebut bagi mendapat maklumat yang yang lebih konsisten dan boleh dipercayai.

Selepas pesawat hilang pada 8 Mac, pada hari-hari pertama krisis, kerja  mencari dan menyelamat serantau telah mengikuti petunjuk palsu, dan tersilap memberi tumpuan carian mereka di Laut China Selatan, di mana pesawat terputus hubungan selepas dilaporkan hilang selapas  satu jam semasa dalam tempoh penerbangan.

Walaupun ia percaya bahawa transponder pesawat sengaja dimatikan, tetapi pesawat itu telah dikesan oleh radar tentera udara Malaysia- berpatah balik (U turn) ke arah Laut Andaman dan Selat Melaka. Ia mengambil masa tujuh hari untuk pihak berkuasa Malaysia untuk melaporkan maklumat yang mengesahkan bahawa kapal terbang itu berubah arah secara drastik, dan terbang selama hampir tujuh jam selepas hilang daripada kawalan trafik udara.Maklumat yang lambat menyebabkan kemarahan Pegawai China , mendorong mereka mengutuk keras Kerajaan Malaysia dalam media kerajaan China yang gagal memberi serta kekurangan maklumat berwibawa serta tepat. Ini menyebabkan tindakan awal menyelamat terhalang.

Seorang ahli daripada Super Sunday, Zulkifli Salleh melakar grafiti yang memaparkan hilang Malaysia Airlines penerbangan MH370 yang dilukis di dinding di Kuala Lumpur pada 24 Mac, 2014. (AFP Photo)

Jika Pengendalian ini dilakukan dengan teratur daripada awal , mungkin tragedi boleh dielakkan . Penerbangan MH370 bergerak melalui sekurang-kurangnya tiga julat radar tentera kerana ia melalui kawasan utara Semenanjung Malaysia , yang sepatutnya menimbulkan tindak balas kecemasan dari tentera udara Malaysia, yang boleh memintas dengan pesawat jet dan memandupanduan kearah pendaratan yang selamat .

Ini  mungkin  Malaysia enggan untuk mendedahkan data radar kerana malu untuk mengakui bahawa sebuah pesawat yang tidak dikenali telah melanggar pertahanan udara apabila MH370 secara radikal berubah arah. Tentera udara Malaysia mendakwa MH370 tidak mencetuskan penggera keselamatan kerana profil pesawat tersebut tidak menunjukkan ia adalah kapal penceroboh, dan bahawa pergerakan penerbangan telah direkodkan dan tidak diperhatikan secara langsung. Persepsi dengan fakta-fakta dikeluarkan oleh pegawai-pegawai Malaysia secara tidak konsisten dan sering bercanggah antara satu sama lain membuatkan media Cina memarahi prestasi lemah Menteri Kanan dan mengkritik sistem Tadbir Urus Malaysia.

Editorial akhbar Global Times China - didapati kepimpinan Beijing - mengkritik aspirasi Malaysia untuk menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 , mengatakan bahawa "Menilai dari cara pengendalian insiden MH370 , Untuk mencapai Pemodenan Malaysia pasti akan mengambil masa yang lebih lama daripada ini. " Rakyat Cina telah menyatakan Solidariti mereka dengan bersedih terhadap waris keluarga  penumpangCina, sesetengah daripada mereka yang mengancam untuk pergi mogok lapar jika tiada pegawai-pegawai Malaysia di Beijing untuk mendengar masalah mereka. Hampir dua juta pelancong China melawat Malaysia pada 2013, menambah kepada $ 106 Bilion dalam perdagangan dua hala antara Beijing dan Kuala Lumpur. Tahap kesan ekonomi dan diplomatik akibat daripada bencana MH370 yang masih belum dapat dilihat , tetapi imej kerajaan Malaysia telah punah di mata kerajaan dan rakyat China.

Apa yang boleh berlaku kepada MH370 ?
Krisis ini telah membawa kepada kebimbangan kecekapan dan ketidakpercayaan semakin meningkat terhadap kepimpinan Malaysia di Beijing dan di tempat lain , manakala parti-parti pembangkang dalam negeri telah cuba mengambil kesempatan ke atas kelemahan kerajaan. Kehilangan MH370 datang pada masa polarisasi politik sedalam sokongan untuk parti pemerintah yang sudah berakar umbi Malaysia menurun pada pilihan raya. Hanya beberapa jam sebelum MH370 berlepas , hakim menjatuhkan hukuman kepada ketua pembangkang , Anwar Ibrahim , di penjara lima tahun melibatkan kes liwat terhadap dirinya, bagi  membenarkan beliau bertanding dalam Pilihanraya seterusnya berpeluang menjadi Menteri Besar Selangor , yang dianggap negeri paling kaya dan paling ramai penduduk di Malaysia.

Laporan menunjukkan bahawa kapten penerbangan itu , Zaharie Ahmad Shah , adalah seorang ahli parti politik Anwar dan bahawa dia sebenarnya menghadiri pendengaran mahkamah sebelum melaporkan untuk bekerja , dia terkenal sebagai seorang penyokong keterlaluan pembangkang dan sudah pasti berasa seperti penahanan pemimpin pembangkang utama di negara ini adalah satu ketidakadilan. Blogger pro- kerajaan yang telah cuba untuk memutarkan cerita menunjukkan bahawa beliau adalah punca kehilangan pesawat MH370 , manakala penerbitan antarabangsa mempersoalkan sama ada Zaharie - yang merupakan seorang juruterbang yang berpengalaman dengan pengetahuan teknikal yang mendalam pesawat - akan jadi marah dan kecewa dengan keputusan mahkamah dengan cubaan memusnahkan kapal terbang ke salah satu lautan jauh di dunia yang paling dalam sebagai protes politik.
Tidak ada bukti setakat ini yang muncul untuk mengesahkan teori ini, tetapi apa-apa idea wajar jika sedikit pertimbangan jika Zaharie didakwa menghadiri perbicaran sebelum menaiki pesawat. Significan bahawa pergerakan pesawat adalah selaras dengan tindakan yang disengajakan oleh seseorang di atas kapal terbang . Transponder pesawat itu telah ditutup tanpa panggilan mayday , diikuti dengan perubahan ketara dengan ketinggian selepas ia terputus hubungan dengan pusat kawalan ; perubahan dalam trajektori penerbangan menunjukkan bahawa pesawat itu berterusan di bawah pimpinan seorang juruterbang.

Walaupun transponder telah dimatikan, enam isyarat rutin automatik dari enjin pesawat (known as electronic handshakes or "pings") telah didaftarkan pada rangkaian satelit Inmarsat , dengan isyarat yang terakhir datang pada 08:11 pada 9 Mac, pada masa yang sama pesawat kehabisan bahan api. MH370 menurun kepada ketinggian kira-kira 5,000 kaki pada masa ke- semasa penerbangan untuk mengelakkan radar awam dan telah terbang rendah menggunakan teknik yang dipanggil " kawasan masking “ hampir tujuh jam ia hilang dari liputan radar. Ia tidak dapat dikesan oleh Tentera Laut Amerika Syarikat yang besar dan kehadiran Tentera Udara. Dan terdapat banyak catatan rumos mengatakan ianya terdapat  di laut dan ruang udara sekitar Malaysia kerana ia terbang diatass sebahagian daripada saluran maritim yang paling sibuk di dunia.

Menggunakan data dari ping satelit , pihak berkuasa Malaysia memperluaskan kawasan carian untuk dua Koridor menjangkaui jarak yang jauh di seluruh Asia. Koridor utara dikendalikan oleh tentera Amerika; pakar penerbangan dikemukakan bahawa pesawat itu mungkin berakhir di kawasan yang agak sepi dan tidak boleh diakses  diselatan, di mana pihak berkuasa Australia mengecilkan carian mereka selepas menemui serpihan yang diserap oleh satelit . Ia telah disahkan bahawa sesiapa yang bertanggungjawab untuk kehilangan pesawat itu adalah seorang yang pakar dengan penerbangan dan pengetahuan laluan udara. Ia masih tidak diketahui sama ada anak-anak kapal atau juruterbang telah beroperasi di bawah paksaan, tetapi pihak berkuasa Amerika Syarikat dan China telah mengesahkan bahawa tidak ada penumpang di atas kapal yang mencurigakan terhadap pengganas atau pelampau ; serta tidak ada mana-mana organisasi yang mengaku bertanggungjawab terhadap kehilangan. Bukti yang sedia ada tidak menunjukan bahawa boleh hilang di laut , kerana mana-mana juruterbang cukup mahir untuk mengelakkan dari radar tentera dan perdagangan awam juga mampu mendaratkan  pesawat.

 Waris penumpang China yang  hilang dalam penerbangan Malaysia Airlines MH370 meninggalkan ruang di Metro Park Hotel Lido , selepas mengadakan pertemuan dengan pegawai-pegawai Malaysia di Beijing pada 21 Mac, 2014. (AFP Photo ) 

Satu lagi kemungkinan ialah isu MH370 menampakan plot baru sepenuhnya senario bencana, di mana kelemahan keselamatan boleh dieksploitasi dengan menggodam sistem dalam penerbangan pesawat untuk menyusup masuk ke perisian keselamatan bagi memanipulasi kelajuan, arah dan ketinggian pesawat menggunakan isyarat radio, yang secara teknikal mungkin berlaku menurut pakar-pakar keselamatan. Boeing telah mengakui kelemahan keselamatan dalam model 777-200 , -300 , dan- 300ER, dan sebelum ini telah dihubungi US Federal Aviation Administration Amerika mendapat kebenaran untuk menukar beberapa peralatan di atas kapal untuk mengelakkan senario sedemikian. Jika terdapat mana-mana kebenaran teori ini , tahap kecanggihan yang diperlukan untuk menyempurnakan tugasan ini mungkin akan menyebabkan (negera - tajaan, untuk berbuat demikian mungkin akan menjadi motifpolitik , seperti untuk meretakan hubungan antara Malaysia dan China pada ketika wilayah pertikaian di Laut China Selatan yang telah membawa kepada beberapa Negara.
Walaupun kerajaan Malaysia dengan jelas membuat kesilapan dalam menangani keadaan,pencarian dan penyiasatan serta usaha konsisten dengan norma antarabangsa dan pihak berkuasa telah melakukan yang terbaik untuk bertindak balas terhadap situasi tersebut dengan keupayaan dan pengalaman terhad. Dua puluh enam negara-negara telah mengambil bahagian dalam operasi mencari diketuai oleh Malaysia, dan ketidakupayaan seperti kuasa multinasional untuk menghasilkan jawapan substantif mengenai pesawat menunjukkan bahawa tidak adil untuk  satu negara memikul semua kesalahan  dalam mengendalikan ini .


Ucapan Takziah serta Alfatihah kepada semua penumpang MH370.

AKU TIDAK AKAN PERCAYA - Mana bukti fizikal

Tanpa mendedahkan sebarang bukti fizikal yang kukuh untuk dikaitkan dengan pesawat tersebut Najib hanya mengumumkan ianya adalah berdasarkan analisa pakar analisis data satelit Inmarsat.

"Until debris is recovered and positively identified as being from Malaysia Airlines flight MH370, any information about the search for the missing plane is speculation" Kata menteri pertahanan Australia tapi dia ni bukan pemangku menteri pengangkutan tau.


Begitu mudah orang melayu percaya , katakan sahaja jatuh di lautan hindi yg terkenal kedalamannya. ada yg siap pos gambarajah bagaimana dalamnya laut itu. kemudian timbul pula video dari entah siapa lautan bergelora yg kononya lautan hindi. keluar maklumat dari beberapa negara yg kononnya satelite mereka lihat sesuatu di lautan hindi

Bla bla bla cerita mcm cerita tamil. sorry la.selagi tiada bukti yg nyata noway i am going to belive that, ko orang nak percaya silakan. terlampau banyak konspirasi yg di tutup oleh banyak negara yg akhirnya terbongkar. contohnya wtc new york. last last satu dunia tahu kerja siapa. dan kenapa.

Percayalah gerak hati aku kata there have some story about what happen to that plane.-quote Jamil Ismail)
Rujuk :

Malaysia Airlines “Suspicious Cargo” Destroyed In Massive New Mexico Explosion

Tuesday, March 25, 2014

Kemelut MH 370 berakhir dengan Tragedi Lautan Hindi

Episod berakhir di sebuah kawasan terpencil di selatan Lautan Hindi.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang mengumumkan perkembangan terbaru ini



Text penuh ucapan

Petang ini saya telah diberikan taklimat oleh wakil daripada Badan Siasatan Kemalangan Udara United Kingdom (AAIB). Mereka memaklumkan kepada saya bahawa Inmarsat, syarikat UK yang menyediakan data satelit yang menunjukkan koridor utara dan selatan, telah menjalankan perkiraan lanjut ke atas data berkenaan.

Menggunakan satu bentuk analisis yang belum pernah digunakan dalam siasatan seperti ini, mereka mampu memberikan beberapa petunjuk yang lebih jelas mengenai laluan penerbangan pesawat  MH370.

Berdasarkan analisis baharu mereka, Inmarsat dan AAIB merumuskan bahawa pesawat MH370 telah terbang di koridor selatan dan kedudukan terakhirnya adalah di tengah-tengah Lautan Hindi, di barat Perth.

Kawasan ini merupakan lokasi terpencil, jauh daripada sebarang lokasi pendaratan. Oleh itu dengan perasaan yang amat sedih dan terharu, menurut data terkini yang diperolehi, saya ingin memaklumkan bahawa penerbangan pesawat MH370 telah berakhir di selatan Lautan Hindi.

Kami akan mengadakan satu sidang media esok (Selasa) bagi memberikan butiran lanjut. Buat masa ini, kami akan terus memaklumkan tentang perkembangan baru ini secepat yang mungkin. Kami berkongsi maklumat ini kerana kami komited kepada keterbukaan dan menghormati ahli keluarga yang terlibat, dua prinsip yang sentiasa menjadi panduan dalam siasatan ini.

Malaysia Airlines sudah berhubung dengan ahli keluarga penumpang dan anak kapal untuk memaklumkan kepada mereka perkembangan terbaru ini. Buat mereka, beberapa minggu lepas merupakan masa yang amat memilukan;  saya sedar berita ini akan lebih menyedihkan lagi. Saya menggesa pihak media agar menghormati privasi mereka dan memberikan mereka sedikit ruang yang amat diperlukan di saat-saat sukar seperti ini.