Tuesday, December 9, 2008

PARLIMEN KUALA TERENGGANU (P36) - HARAPAN BARU RAKYAT MALAYSIA


Kemenangan akan berpihak kepada PR........

Kerusi Parlimen Kuala Terengganu itu kosong ekoran kematian mengejut penyandangnya sebelum ini yang juga bekas Timbalan Menteri Pelajaran, Allahyarham Datuk Razali Ismail. Dalam pilihanraya umum Mac lalu, Allahyarham mengalahkan Mohamad Sabu dan calon Bebas, Maimun Yusof dengan majoriti 628 undi. Maklumat dari SPR terdapat seramai 80,229 pengundi berdaftar yang terdiri dari 79,194 pengundi biasa dan 1,035 pengundi pos untuk pilihanraya kecil ini.

Tatkala menjelangnya pilihanraya kecil ini, soalan yang pasti terpacul dari peminat dan pemerhati politik ialah siapakah bakal calon PR. Calon BN pulak siapa? Itulah yang meniti dari bibir ke bibir.

Berdasarkan pilihanraya umum lalu PAS memenangi tiga kerusi dun daripada empat kerusi. Secara statistik Pas sudah memenangi Parlimen K. Terengganu, tetapi yang mengejutkan calon PAS iaitu Mat Sabu kecundang disebabkan orang K. Terengganu menolak calon luar. Ramai juga yang mengharapkan Mat Sabu dapat bertarung lagi untuk bersama-sama Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang sedia ada bagi mengenengahkan isu dan membawa suara rakyat sekaligus menggegarkan lagi parlimen, namun ada juga sebilangan kecil yang bimbang jikalau sejarah yang mencatatkan calon luar ditolak rakyat.

Tapi itu bukan isunya..... apa yang perlu dilihat adalah aspek jentera PR mesti berusaha lebih kuat dan gigih bagi memastikan kemenangan harus berpihak kepada PR ( tidak kira calon itu dari PKR atau pun PAS. Dari segenap pelusuk tanah air tidak kira ianya ahli PKR, PAS dan DAP berjawatan atau ahli biasa, YB atau rakyat marhain bersama mengembling tenaga bagi memastikan kemenangan adalah milik kita.

Jadi saya mengajak dan menyeru saudara-saudara semua dapat memberi sumbangan bagi merialisasikan Harapan Baru Rakyat Malaysia.

No comments: