Monday, June 3, 2013

Warkah buat PM Malaysia (Dato Seri Najib Razak)

Saya adalah salah seorang anak Malasysia yang berumur 27 tahun dan bekerja sebagai jurutera di salah sebuah syarikat multinasional di Kulim. Disini, saya mengambi; kesempatan untuk menyuarakan pandangan saya mengenai cara kerajaan bawah pimpinan melayan pandangan rakyat mengenai isu-isu yang mereka hadapi dan menjadi buah mulut sekarang.Saya boleh merumuskan bahawa pihak kerajaan BN melepaskan diri malah gagal menjawab sebahagian kesangsian rakyat mengenai - Rasuah, Kronisme,salah laku piliharaya dan sebagainnya. Malah iannya di layan dengan angkuh dan memberi jawapan berbaur perkauman sekaligus menyekat suara rakyat.


Pertama kali, tahniah diatas "kemenangan" parti Barisan Nasional pada pilihan raya umum yang lepas. "Kesungguhan" jenteran BN yang "bekerja kuat dan bertungkus lumus" memang "amat mengkagumkan" saya. Tahniah...

Selama kini, pihak menteri Barisan Nasional hanya pandai membuat pengumuman,memberi ayat-ayat yang cukup cantik dengan susunan subjek dan predikat yang teratur, memberikan sesuatu kepada rakyat dalam apa jua rancangan kerajaan. Barisan kabinet BN duduk dalam bilik Air Cond, dapat kereta dengan pemandu (gaji and duit petrol di bayar oleh wang kerajaan dari cukai rakyat), rumah kerajaan di mana kesemua perbelanjaan ini ditanggung oleh kerajaan pusat. Cuba letak diri anda dan barisan kabinet anda dalam pandangan rakyat miskin dan cuba menjalani kehidupan mereka dengan bergaji biasa seperti

1. Tanpa pemandu, body guard.
2. Sesak dalam kesesakam lalu lintas. Bangun awal ambil LRT tanpa sepcial route..
3. Bebanan hutang PTPTN..
4. Bebanan ansuran kereta..
5. Guna petrol pakai duit poket anda...
6. Beli sayur dan keperluan barangan harian..
7. Bayar bil bil bulanan..

Baru anda memahami apa itu keperitan dan kesusahan rakyat yang sebenarnya.Sebagai contoh, di Malaysia seorang graduan jurutera akan memperolehi ijazah sarjana muda dalam lingkungan 23-24 tahun. Dia bermula kerja pada usia 25 dengan gaji pokok RN 2500 dan dalam masa empat tahun, hasil akaun2 dalam KWSP nya adalah cuma mencecah jumlah ~ RM 10K di mana duit sebanyak itu memang tidak cukup untuk bayar wang pendahuluan (10%) bagi rumah idamaanya yang berjumlah RM280K. Tambahan pula, dengan bebanan PTPTN, ansuran kereta, di mana akhirnya hanya tingaal beberapa ringgit sahaja dalam akaunnnya. BR1M, MR1M KR1M adalah cuma "gula-gula" sahaja di mana rakyat tiada sentiasa mengharapkan untuk menyelesaikan masala seharian mereka. Adalah mustahil bagi COCA COLA sekali kala sahaja kepada rakyat, padahal rakyat sengsara di sebabkan dahaga. Fahami kehendak rakyat yang asas. Kita memerlukan satu penyelesaian yang kolektif dan menyeluruh yang dapat membendungkan masalah mereka. Setakat memberitahu depan pemberita dan klik cahaya lens kamera "Kita turun padang" di bawah bilik air cond, memang tiada hasil kepada rakyat... Jangan turun padang, malah sentiasa berada di padang. Itu yang kita hendak semua pemimpin laksanakan. Ambilah Mahatma Gandhi, Nelson Mandela sebagai contoh kepimpinan untuk kerajaan anda.Pemimpin yang sebenarnya adalah bukan setakat memahami kesusahan rakyat malah mengalaminnya dengan perasaanya sendiri. Cubala keluar dari lingkungan GELOMBANG BIRU BN YANG SELESA KRONI itu dan masuk, bertapak dalam lingukungan kehidupan rakyat yang biasa and feel the pain and gain. Trust me, you will be appreciated !!!.... Memang kebanyakkan pemimpin BN berasal dari keluarga miskin tapi zaman itu kita boleh beli roti kosong dengan 20sen dan hari ini ia adalah RM1.80. Jangan bandingkan kehidupan masa sila anda dengan kehidupan mereka sekarang.

Selain itu, saya menyeru supaya jalanilah kehidupan sederhana seperti Tok Guru Nik Aziz, yang menjadi ulama model saya, walaupun saya beragama Hindu. Kehidupan beliau yang begitu sederhana, sekaligus menjadi contoh kepimpinan ulama yang berlandaskan Islam memang menarik perhatian ramai pemuda, bahkan bukan sahaja Melayu, tapi Cina dan India. Tapi dalam barisan BN, terdapat banyak pemimipn yang hidup mewah, dapat kontrak, bersifat perkauman, yang sentiasa mengeluarkan kenyataan yang mengguriskan hati oran lain dan Dato seri masih menyokong mereka. Tiada tindakan dikenakan terhadap mereka walaupun beratus-ratus laporan dibuat. Ini yang membuatkan rakyat marah dengan BN. Mereka hendak penjelasan mengenai rasuah Taib Mahmud, Misteri Altantuya, Defisit hutang kerajaan yang tidak pernah tinggi, rasional di sebalik membeli jack kereta sebiji dengan harga RM5000 dan bukan setakat menerima BR1M dan cium tangan BN..

Kita memerlukan Pemimpin seperti DSAI, LGE,TGNA,LKS, Rafizi, Nurul Izzah, Surendran, Mat Sabu dalam pentadbiran kerajaan menguruskan kewangan/ ekonomi.Dengar pandangan/idea mereka. Harus diingat, pembangkang dan kerajaan bekerja untuk rakyat. Pembangkang bukan musuh negara !.. Tetapi di Malaysia, sejak dari zaman Mahathir sampai zaman anda, idea mereka dicemuh malah langsung tidak dipeduli. Ajakan debat terbuka supaya rakyat boleh menilai rasional dan logik di sebalik kewibawaan idea itu dengan menganalisa dan mengupas keberkesanan, ditolak malah mengatakan debat bukan budaya kita. Tapi anda memberi hadiah kepada pertandingan Pertandingan Debat Piala Perdana Menteri. Ape nie Dato Seri ? ?

Pembangkang terdiri daripda darah-darah muda seperti Rafizi. Cara mereka untuk memanifestokan kempen mereka melalui Youtube dengan memberitahu secara terperinci bagaimana menurunkan harga kereta dengan menggariskan kaedah-kaedah perlaksanaanya yang merangkumi nombor-nombor dan carta memang memenangi hati pemuda di laman web sosial, Tidak kira India, Cina dan Melayu,kempen mereka dipenuhi dengan gambaran kehidupan rakyat sekarang dan cara/kaedah penyelesaiaanya. Sebab itulah Tsunami pilihanraya berlaku kali ini, menyebabkan BN kalah dalam usaha memenangi majoriti 2/3 dalam Parlimen. Tetapi kempen BN, kebanyakkan konsep hanya meliputi BR1M, KR1M, video lucah, BIRIBURIBU TANIA, sewa Youtube bahagian iklan dengan tiada button SKIP, fitnah, dan unsur perkauman. Rakyat sudah mual dengan cara-cara kotor sebegini. Malah, bila kita menyuarakan pendapat/soalan, jawapan yang kami terima adalah SYUKURLAH APE YANG BN BUAT.... Pada pandangan saya,semua yang dibuat oleh BN selama ini adalah TANGGUNJAWAB sesebuah kerajaan walaupun ia tidak meliputi skop kehendak rakyat sebenarnya.. Hanya orang bodoh sahaja yang memuji sikap ayah seseorang yang membelikannya beg sekolah yang langsung tiada zip padahal anak dia meminta beg yang ada zip banyak, memudahkan urusan simpanan buku-bukunya... Itula tanggungjawab yang sebenar !!!..Kalau anda rasa pembangkang membuat tohmahan, cuba buktikannya salah berdasarkan kaedah yang telus dengan mendekati rakyat.....Bukan dengan angkuh...

Konsep Satu Malaysia pula,memang tidak mencapai objektif. Hapuskan politik perkauman dalam BN dulu. PKR ada Melayu, Cina dan India. DAP ade Melayu, Cina dan India. PAS pula ada Melayu, kelab penyokong PAS Cina dan India. Saya bangga mengatakan..

PAS letak calon wanita India...
DAP mempunyai 3 calon melayu memenangi Parlimen menentang calon Cina dari MCA..
PKR meletakkan calon India Surendar dan merampas kerusi Padang Serai...

MIC ada letak calon Cina ?
UMNO ada letak calon India ?
MCA ada letak calon Melayu ?
Apa yang nampak, letak BANGLA aje...
Apa yang nampak, menyaksikan Earth Hour pada hari semakan undi....

Hapuskan mentaliti perkauman. Terapla nilai kesaudaraan dan semangat kemalaysiaan dalam pentadbiran anda. Semangat persaudaraan ini dilihat di Pakatan Rakyat yang menarik saya sememangnya, bahkan ramai pengundi2 Melayu dan Cina. Setakat reka tema, lagu dan goyang bendera 1Malaysia, memang tidak berbaloi untuk zaman ini. Apa gunannya mencantikan muka bayi dengan bedak wangi, padahal punggungnya yang bertahi dengan perkauman dibiarkan tanpa mencuci selama-lamannya ?

Cuba buat kajian "kekalahan" BN dalam pilihanraya dan jangan sekali-kala menuding jari ke pihak lain. Baki ketiga-tiga jari itu menuding pada diri anda.Harap kerajaan yang baru dbentuk cuba menukarkan style pentadbiran anda. Bekerjasama dengan pembangkang menjamin masa depan rakyat... Nobody is perfect but if team work is achieved, we can make it as perfect !!!

Bagi racist yang inginkan saya keluar Malaysia..

Ini adalah tanah kami bersama dengan kawan-kawan Melayu dan Cina saya..

Datuk member Melayu saya berjuang dengan askar menentang British YANG SEKARANG SEMUA BOLEH FACEBOOK DUK GOYANG KAKI...

Datuk member India saya pula menghapuskan hutan-hutan dan memajukan kawasan ladang getah,mengayakan ekonomi yang sekarang jadi PUTRAJAYA...

Datuk member Cina saya pula turun siang di bawah serikan matahari, memajukan kawsan perlombongan YANG SEKARANG ADALAH KUALA LUMPUR....

Jangan rosakkan semangat kerjasama ini..Ini terbukti dalam Sejarah...

Darah saya tumpah di sini masa kecil..
Titik peluh semua di erap masuk de dalam tanah ini..
Maka nafas saya juga berakhir di sini....

Racist OR Macai BN,
Anda boleh menjadi HERO yang ZERO tapi adalah mustahil bagi anda memadamnkan

1.Memori saya menonton rancangan Peter Russel tanpa berbaju dengan member Cina dan Melayu saya masa di UnimAP dalam satu katil.....

2. Memori saya dengan seorang member Melayu saya yang menyuruh Makcik supaya jangan terbagi Nasi Goreng daging kepada saya masa makan kat cafe...

3. Memori saya tidur dikatil yang sama dengan member saya dari Kelantan and Sabah...

4. Memori saya pegang Tanglung dan ronda-ronda di sekitar hostel bersama amoi- amoi Cina...

5. Memori saya berpakat dengan member Melayu dan mengurat awek India...

6. Cinta crush saya pertama masa sekolah menegah adalah gadis Melayu dari kelas saya..

7. Memori saya menerima surat "secret admirer" dari gadis Melayu idaman saya di UniMAP...

Ini adalah persahabatan dan nilai kesaudaraan yang saya kecapi selama ini....

HARAP MAAF JIKA TATABAHASA SAYA SILAP...

Anak Malaysia,
Theeban

No comments: