Tuesday, February 26, 2013

Pemimpin kanan UMNO Pahang akan bertukar angin…


Sebagai hiasan...

Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat telah bekerja kuat untuk memenangi hati rakyat Pahang. Perbagai cara digunakan untuk memastikan wadah perjuangan mereka diterima oleh rakyat.
Umno Barisan Nasional merupakan parti pemerintah masih dengan cara yang lama berkempen, menggulakan pengundi dengan pemberian material secara “one Off”. Apakah strategi ini akan member kejayaan kepada pengundi?.

Mungkin cara ini berkesan kepada pengundi di saluran satu, tapi bagi pengundi muda ia suatu yang subjektif ini kerana pengundi muda lebih berilmu dan boleh dikatakan bijak menilai sesuatu. Walaupun mereka dihidangkan dengan berita-berita yang disediakan oleh perbagai media kerajaan tetapi mereka tidak mudah dipengaruhi begitu saja tampa menilai dan mengkaji nilai dan kebenaran sesuatu berita itu.

Barisan Nasional Pahang pasti bergolak dengan perbagai isu yang melanda, ketidakpercayaan pengundi kepada parti pemerintah telah bergerak dari segenap pelusuk, bermula dari pinggiran Bandar, ke rancangan Felda, kampong-kampung tradisi dan tidak ketinggalan kawasan-kawasan terpencil orang Asal.
Dulu kita tidak pernah lihat orang Asal membuat demo, tetapi sekarang mereka begitu semangat dan berani menolak dan menyerahkan memorandum dalam isu-isu keadilan, tanah adat dan hak-hak mereka kepada parti pemerintah. Ada seketika mereka begitu berani berkumpul menyatakan dan menyerahkan bantahan kepada Menteri Besar di bangunan Pejabat Menteri Besar.

Ramai dikalangan pemimpin Umno BN Pahang merasa terancam dengan situasi ini dan tidak nyakin bahawa Kerajaan Umno BN akan kekal memerintah Pahang selepas PRU 13 nanti. Ada berita yang begitu kuat sekali sekarang menyatakan beberapa pemimpin kanan UMNO akan berpindah parti dan membawa segerombolan penyokong mereka berhijrah kepada Pakatan Rakyat. Angin kencang ini pasti menggugat Kerajaan UMNO BN Pahang untuk mengekalkan kekuasaan. Kerusi Adnan Yaakub di Dun Pelangai  (N 36) tidak lagi selamat dan Parlimen Bentong (P 89)pasti akan jatuh ketangan Pakatan Rakyat. Parlimen Bentong yang akan ditandingi Parti DAP dari komponen Pakatan Rakyat menunjukkan sokongan yang begitu kuat sekali seolah tidak ada halangan dari BN.

Sebab itu pemimpin Kanan UMNO BN yang diuar-uarkan akan menyeberang berasa bodoh kalau masih bersama BN. Kata beliau lagi 10 hingga 14 kerusi  parlimen dan 25 kerusi DUN dari 42 akan jatuh  kepada Pakatan Rakyat yang akan membina kerajaan selepas PRU 13

No comments: